Løb på arbejde


Det ligger lige til højrebenet – transport og træning i samme ombæring på en miljørigtig måde. Løb til og fra arbejde kan være den ideelle træningsform, hvis tiden er knap, eller prioriteterne ikke på løbet.

Distance og frekvens:
Vær realist – hvis du har 15km på arbejde, er det ikke tillokkende med 30km træning pr. dag. Afstem antal kilometer og antal løb pr. uge med din formåen og din tid.
Et godt tip er, at tage bus/tog den ene af vejene, eller måske kun noget af vejen, hvis distancen bliver for lang. Alternativt kan man lade sin cykel/bil overnatte på arbejdspladsen, og således løbe hjem den ene dag og løbe på arbejde næste morgen.

Det praktiske:
Først og fremmest skal man helst kunne bade og klæde om på arbejdet. Hvis det ikke er muligt, er der to muligheder. Man kan tage tog/bus om morgenen og så løbe hjem om eftermiddagen. Nødløsningen er et avanceret truckerbad. Der findes diverse ‘bath-in-a-bag‘/pocketbath systemer, med klude, som kan varmes i microovn. De bruges primært i plejesektoren og i truckermiljøet, men kan også bruges i nødstilfælde på et toilet på arbejdspladsen.
Skiftetøj kan medbringes, men det nemmeste er typisk at transportere noget tøj med de dage, hvor man ikke løber på arbejde. Sørg også for at have et velventileret sted at hænge dit løbetøj. Ikke alle mennesker trives i lugten af svovl og ammoniak fra den bakterielle nedbrydning af sved indlejret i løbetøjet, så sørg for, at hænge tøjet på et ugenert sted. Er dette ikke muligt, må du opbevare det i en lukket plastikpose og så have noget rent løbetøj til en evt. hjemtur.

Grej:
Er det nødvendigt at transportere ting med på løbeturen, er en løberygsæk et must. Løberygsækken adskiller sig fra almindelige rygsække ved at være mindre, lettere og mere tætsiddende.  De kommer i mange fabrikater og udformninger og i flere prislag. Størrelsesmæssigt burde de fleste kunne klare sig med 10-20 liter til almindelig hverdagsbrug. Jeg bruger selv en Raidlight Endurance 10L. Den kan fint rumme en 15″ laptop og et sæt tøj. Skoene skal man så snøre fast til siden vha. de påmonterede remme.  En anden klassiker til løbefolket er Salomons serie af løberygsække. Endelig har adventureraceren Thure Kjær også kigget på et udvalg af mere eller mindre eksotiske løberygsække.
Sørg for at vælge en løberygsæk med kompressionsremme, så tingene ikke hopper rundt derinde. Om man er til eksterne net/spænder er en smagssag, men til pendling foretrækker jeg det så afgjort. Er man til adventurerace i junglen med tætte krat, skal man måske gå efter en mere strømlinet model.
Pak de tungeste ting tættest på dit tyngdepunkt (dvs. øverste og tættest mod ryggen), og benyt evt. sidelommer til effekter, som du hurtigt og nemt vil kunne komme til (nøgler, mobiltelefon, handsker/huer).

10 liter burde række til de fleste, se bare her:

Den tomme rygsæk, bemærk kompressionstropperne i siden og elastikstropperne på forsiden

Den tomme rygsæk, bemærk kompressionstropperne i siden og elastikstropperne på forsiden

Rygsækken sammen med alt, kontornusseren behøver: sko, 15" laptop og et komplet sæt tøj

Rygsækken sammen med alt, kontornusseren behøver: sko, 15" laptop og et komplet sæt tøj

Med en mindre 13.3" laptop bliver det endnu nemmere at rejse let

Med en mindre 13.3" laptop bliver det endnu nemmere at rejse let

Tøj + 15" laptop er pakket ned i rygsækken, skoene er sat i elastikremmene. Der er rigelig plads i stiklommer mv. til yderligere småting.

Tøj + 15" laptop er pakket ned i rygsækken, skoene er sat i elastikremmene. Der er rigelig plads i stiklommer mv. til yderligere småting.

Lys og lygte:
I den mørke tid er det en rigtig god ide at være synlig på vejen. Bruger man løberygsæk, er den typisk forsynet med en mængde reflekser, både for og bag. Jeg plejer derudover at sætte en lille hvid diodelygte på skulderstroppen og en rød diodelygte bag på rygsækken. Diodelygterne koster 20-50kr. stykket og er rigeligt til bybrug. Diodearmbånd er jeg ikke den store fan af, lyset er for svagt, og placeringen på kroppen kan for nogen være irriterende.
Er der brug for mere lys, kan man bruge en pandelampe. Silva og Petzl laver nogle einsteiger-modeller, som er til betale. Skal man have en projektør, som virkelig kan lyse natten op, hedder det Lupine, men så er prisen også en helt, helt anden. På linket til Lupine, er bl.a. billedmateriale, som viser, hvor langt high-power LED’s rækker, og det er over 50meter, hvis man skulle være i tvivl. For en god oversigt over pandelamper, kan anbefales http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=204268. Til almindeligt løbebrug, burde man til en start kunne klare sig med en billig model til nogle hundrede kroner.

Skal laptoppen med i tasken?
En laptop indeholder en pæn sjat mekaniske dele, primært i harddisk, optiske drev og ventilatorer. De lidt voldsomme vibrationer og stød fra løb, kan i teorien forkorte levetiden på hardwaren. Vælger man en god løberygsæk med kompressionsmuligheder, kan man let tilpasse rygsækkens volumen, så tingene ikke ligger løst. Jeg har løbet ca. 65 ture med en ældre Lenovo T61, uden at den på nogen har lidt overlast. Den er dog nu blevet erstattet med en Lenovo X301, som ud over at være  meget lettere (ca. 1,3kg vs. 2.4kg) også har en solid state harddisk (=ingen bevægelige dele), hvilket burde gøre den endnu mere hårdfør. Jeg medbringer altid en plastikpose, som i tilfælde af regn (eller megen sved) kan beskytte computer og andre sarte ting.

Er træningen den samme?
Ved løb til og fra arbejde, kan det være svært at vælge rute og løbetidspunkter frit. Om morgenen kan det være svært at presse sig selv fysisk, typisk fordi stofskiftet stadig kan være en smule lavt, desuden kan det lægge en dæmper på intensiteten, hvis man skal fordøje morgenmaden under løbet. Jeg plejer at tage morgenløbeturen som en restitutionstur eller en gang let træning, mens evt. mere intensiv træning kan foregå på hjemvejen.
Da man også kan være begrænset i sit rutevalg, hvor trafikkerede kryds, lyssignaler og befærdede fortove kan være en hindring for strukturerede intervaller. I stedet kan man vælge at gøre træningen til og fra arbejde mere lystbetonet. Fartleg fra lyskryds til lyskryds er altid et hit. Man kan også lægge noget teknik og styrketræning ind, ved at bruge småbakker, bænke og naturlige forhindringer til balance eller cirkeltrænings-betonede øvelser (se indlægget ‘2009’s hotteste løbetrends‘)

4 responses to “Løb på arbejde

  1. Hanne Engstrup

    Hej. Jeg har løbet på arbejde de sidste 22 år. Det med rygsækken interessere mig meget, da jeg ikke har kunne finde en, der havde en “regnfrakke” Derfor mit spørgsmål: er der regnslag til denne løberygsæk?
    med venlig hilsen
    Hanne E.

    • Kære Hanne
      Raidlight’en har ikke regnslag indbygget. Jeg kender ikke nogle deciderede løberygsække med indbygget regnslag, men man kan købe nogle løse regnslag. Haglöfs, Lowe Alpine, Deuter laver nogle i str. small, som nok bliver lige det største til en 10 liters.

      mvh
      Martin

  2. Christian Lund Hansen

    Hej🙂 jeg var helt vild med hvad der bliver beskrevet her! jeg har selv været på udkig efter hvilken slags rygsæk jeg skal bruge for at kunne transportere mit korpus til skole og hjem igen. Jeg skal bruge min 15″ laptop næsten hver dag i ca 10timer, og da jeg ikke har råd til en lækker lenevo 301 til 22.000kr, så skal jeg også have min oplader med. Ud over det skal jeg sikkert også bruge et par bøger og måske lidt andet for at klare mig igennem dagen.

    Mit spørgsmål er så, hvor meget ekstra kan der ligge i rygsækken på 10L? den er jo nok ved at være lidt presset, men hvis jeg kommer op i en 15/20, så må den da være ubehagelig at løbe rundt med.

    Ellers mange tak for denne post. Den gav inspiration og meget andet godt🙂

    Mvh Christian – netop startet på fysioterapeut studiet i Århus.

Skriv et svar

