Maksimalt udbytte for den dovne


3-i-en
3 konkurrencer på 1 uge i lokalområdet må siges at være tråd med dogmet om maksimalt udbytte af minimal indsats.

De 3 prøvelser var:
RAC-milen onsdag d. 1. april (7,532km)
Degnemoseløbet lørdag d. 4. april (ca. 7km)
Dansk Atletik Forbunds Vinterturnering, 7. afdeling, Fælledparken søndag d. 5. april (10km) – billeder her

Konkurrencer er en god mulighed for at få testet formen, skærpet koncentrationen og virkelig skubbe til det maksimale iltoptag. Dog er disse intense konkurrencer hårde ved organismen, og kræver en vis mængde restitution. Med 2 konkurrencer på dage, kan dette næppe siges at være tilfældet.

Planen var dog, at tage ugen, som den kom. RAC-milen er et fint lille serieløb, som starter 1200 meter fra min hoveddør, og deltagelse er gratis, da jeg er medlem af klubben. Med en tid på 27.06 for de 7,5km satte jeg ny PR på distancen, på en dag, hvor jeg ikke var helt på toppen. Puls- og hastighedskurven blev holdt jævnt, så disponeringen fungerede fint. Udlægget de første 1-2 km er altid lidt svære at kontrollere pga. positionskampen i starten og placering i de optimale gruppe.

Pace pr. km i blå søjler og puls med rød linie

Pace pr. km i blå søjler og puls med rød linie

Degnemoseløbet er et lille, men dog halvhistorisk løb på Bellahøj på ca. 7km i ret kuperet terræn. Stemningen er altid god derinde, og der er masser af lodtrækningspræmier, så jeg ville ikke undvære det, selv om det lå skidt i forhold til vinterturneringen dagen efter. Jeg valgte da også ret tidligt i løbet at give mig 100%, da jeg indtil kilometer 6 lå til en top-3 placering. Desværre måtte jeg se mig løbet agterud på de sidste 250 meter, og måtte indkassere en utaknemmelig 4. plads, dog i den hæderlige tid 25:40. Løbet blev vundet af en af Danmarks bedste på 5- og 10km distancen, som åbenbart prioriterede et lille motionsløb højere end vinterturneringen dagen efter, som han ikke stillede op til. Således prioriterer vi så forskelligt, men situationen siger noget om Vinterturneringens tiltrækningskraft (og måske også danske eliteløberes skrupler med at tage slik fra små børn). Well, well, igen et nydeligt disponeret løb, pace-tiderne varierer en del pga. stigningerne

Pace pr. km i blå søjler, puls som rød linie

Pace pr. km i blå søjler, puls som rød linie

Sidste stop var søndagens vinterturnering arrangeret af Sparta i Fælledparken i Kongens København. Arrangement var såmænd fint nok, målportal, tidtagning og afmærkning. Sølle 82 deltagere i herreklassen kunne det blive til, og vel ca. 15-20 tilskuere, plus de af Fælledparkens gæster, der af vanvare kastede deres blik på de tynde, halvgamle, løbende mænd. Pludselig stod det mig klart, hvorfor den danske eliteløber fra lørdagens Degnemoseløb ikke gad Vinterturneringen. Der var ingen stemning, langt færre præmier, ingen lodtrækningspræmier og ruten var uendelig kedelig. 5 gange rundt på cykelstien og så gennem målportalen, that’s it. Billedet nedenfor taler for sig selv:

Damefeltet på ca. 25 løbere sendes afsted gennem de jublende masser

Damefeltet på ca. 25 løbere sendes afsted gennem de jublende masser

Jeg var lidt lurens ved at give fuld gas på de 10km, da jeg ikke var restitueret ovenpå lørdagens excentriske udfoldelser. De første par kilometer gik dog fint, så jeg besluttede at løbe igennem, hvilket resulterede i en ny, pæn personlig rekord på 36:15 for 10km. Puls/hastighedskurven nedenfor vidner igen om et lidt konservativt disponeret løb:
Pace pr. km i blå søjler, puls i rød linie

Skriv et svar

