Løb med børn


Family comes first – vise ord sagt til en stakkels familiefar, som spurgte en brevkasseredaktør i Runners World om hvordan, han dog skulle nå at løbe, nu han havde fået børn.

Første skridt på vejen er at erkende, at der er større forpligtelser og ting i livet end løberi. Ingen i dette land kommer til at kunne leve af at løbe, ingen kommer bare i nærheden af at kunne leve af det. Selv de bedste mellem- og langdistanceløbere herhjemme har studier eller fuldtidsjob. I øvrigt er selv de bedste løbere herhjemme stadig røven af 4. division, så alle familiefædre- og mødre kan lige så godt droppe drømmene om en professionel løbetilværelse.

Betingelserne for at kunne passe løberiet sammen med familielivet er, at familielivet fungerer. Der skal med andre ord være styr på vasketøjet, madpakkerne, rengøringen etc., før der kan blive styr på løberiet. Når man så endelig har muligheden for at træne, så skal det stadig kunne fungere med resten af hverdagen. Det optimale er selvfølgelig at kunne lægge sine træningspas, som ganske almindelige træningspas.

Infektioner – en overset detalje:
De fleste småbørnsforældre er klar over, at der noget, der hedder snotsæson. Det er perioden, hvor institutionsbørnene er inficerede, primært med virale luftvejsinfektioner. Snotsæsonen går fra ca. 1. september til 30. august, ind i mellem afløst af roskildesygesæsonen. De inficerede småbørn giver generøst deres infektioner videre til omgivelserne, også til forældrene. Med intensiv fysisk træning risikeres immunosuppression (svækkelse af immunforsvaret), specielt i timen umiddelbart efter træningen. Man skal derfor være en lille smule varsom med at kramme junior efter et intensivt 15km tempopas, hvis han har snot i hele femøren. Man kan med fordel lige hoppe i bad og ordne tøjet, inden ungen krammes, eller de hårdeste træningspas kan lægges, når man ikke skal passe børn umiddelbart efter. En lille times restitution efter er kroppen langt mindre modtagelig for infektioner.

Løb med de mindste
De første 7-8 måneder af barnets levetid er fysikken (barnets altså) ikke udviklet nok til, at man for alvor kan inddrage barnet i løbetræningen. Specielt er musklerne i ryg og hals ikke veludviklede nok til at kunne støtte barnets proportionelt store hoved under løb i en babyjogger. Nogle babyjoggere fås med en hængekøje-indsats, men det er en nødløsning, man er under alle omstændigheder nødt til at være varsom med at bumpe for meget, og mit råd er, at lade barn være barn de første 7-8 måneder.
Med en babyjogger er det muligt at tage barnet med på løbeturen i stort set alt slags vejr. Babyjoggere, eller løbevogne, som det nok retteligt hedder, fås i alle prislag og størrelser. Der er ikke nogen universalløsning på, hvilken model, man skal vælge. Er behovet kun en lille løbetur i ny og næ, kan man nok klare sig med en billig model, som fås til 1000-2000kr. Er ambitionerne og behovene noget større, skal man nok op i mærkevarer, så som Babyjogger, Burley eller Chariot. Specielt Babyjogger har et meget varieret udbud i løbevogne, som kan dække stort alle behov. Chariot er et canadisk firma, som laver nogle MEGET fleksible cykelanhængere, der med meget få tilpasninger kan blive til løbevogne, der i vægt, kvalitet og køreegenskaber matcher Babyjogger. Chariots vogne kan skam også udstyres med ski, træksele og klapvognshjul. Fælles for alle de nævnte fabrikater er, at kvalitet og levetid er høj, det samme er gensalgsprisen, så \’cost of ownership\’ eller \’pris pr. km\’ bliver tit lavere med en kvalitetsvogn end en billig vogn. Desuden er faktorer som sikkerhed og barnets komfort også prioriteret højt i de nævnte fabrikater.

Personligt sværger jeg til Chariots CX1, som har holdt til mange timers slid som cykelanhænger og løbevogn. Størrelsen gør det muligt at bruge den på cykelstierne i Storkøbenhavn og overhale med den. De to 20\” baghjul giver god stabilitet, når man tager svingene med 15km/t i løb, og på cykel er styreegenskaber og retningsstabilitet helt i orden op til 40km/t. Sikkerheden er også upåklagelig, jeg har ikke kunne præstere at få vognen til at vælte, selv om jeg selv er styrtet på cyklen. Der er mulighed for at lukke helt af ind til barnet, så vognen kan bruges i regnvejr og koldt vejr. Om sommeren er der mulighed for at lyne siderne af, så barnet er vel afkølet. Vognen er ret let at løbe med, ca. 11kg uden barn, og kan sagtens bruges til intensiv træning, jeg har uden problemer løbet intervaller med 3.30min/km på blødt underlag, og 15 kilometer i løs sne klarer den også fint.

Vognen har et par svagheder. Skruer og bolte er ikke bygget til den danske vinter, og selv med grundig indfedtning undgår man ikke smule pletrust om vinteren. Fastgørelsen af regnslaget til rammen foregår med nogle velcroflapper, som er for små og korte, og selv om regnslaget aldrig er gået op, så virker løsningen \”under-engineered\”. Slutteligt er konstruktionen af de aftagelige hjul behæftet med den fejl, at skruerne på låsbolten efterhånden giver sig en smule, med risiko for, at akslen løsner sig, hvorfor dette bør kontrolleres jævnligt.

Andre har også opdaget løbevognens lyksageligheder, se bl.a. \’Barn ingen hindring\’

2-3 år
Indtil 2års alderen finder de fleste børn sig troligt i at blive parkeret i løbevognen. Derefter stiger de små hertugers krav til underholdningen eksponentielt, og skal man fastholde deres interesse for at komme med på løbeturen, skal der tænkes kreativt.
Opgiv deciderede langture og tempoture, og brug i stedet turene til intervaller, fartleg eller long-slow-distance (disclaimer: Lazyrun anser lsd som spild af tid, hvis du har tid til lsd, har du sikkert ikke børn).
I pauserne mellem intervallerne må du nok finde dig i, at junior skal underholdes. Intervaller mellem legepladserne i parken er en fin øvelse, du kan evt. Selv lave lidt rudimentær crossfit på legepladsen sammen med guldklumpen. Husk en jakke/trøje til dig selv, så du ikke bliver kold i pauserne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s