Årets første sejr


Vinteren går måske/måske ikke på hæld. Kalenderen siger i hvert fald, at vi er på vej ind i den første forårsmåned. Mentalt kan det være meget godt at forblive i vintermode lidt endnu, det er trods alt sjovere at træne i flot vintervejr end i dårligt forårsvejr.

I og med, at vinteren er ved at være overstået, er det vel på tide med en lille personlig træningsstatus.
Træningsmæssigt har det været op og ned. December var ok, med 2-3 træningspas ugentligt og mærkbar formfremgang. Januar var en måned, som jeg helst vil glemme. Skader, sygdom og travlhed på arbejdet reducerede mængden af træning til et minimum, hvilket stadig kan mærkes.
Lyspunktet i januar var dog, at jeg tog sejren på 10km’eren i Allerød Atletik & Motions semi-crossløb d. 18. januar i tiden 38.56. Modstanden var ikke overvældende, og jeg førte da også fra start til slut på den lettere kuperede rute i Tokkekøb Hegn. Dagen efter gik jeg ned med influenza, og kom ikke i løbeskoene i ca. 14 dage.

Februar har dog artet sig, med begyndende intervaltræning om mandagen med klubben, og en tempotur eller to i løbet af ugen. Den ene af ugens tempoture foregår tit med junior på 2 år i løbevognen. En af mine absolut bedste investeringer er netop løbevognen (en Chariot CX1), der med sine fleksible add-ons kan fungere som hhv. cykeltrailer og løbevogn (man kan tilmed få skisæt mv. til den). Vægten (ca. 10,5kg), fleksibiliteten og holdbarheden taget i betragtning, er der ikke rigtig noget at betænke sig over. Køb den, hvis du har børn, kan lide at løbe og har et behov for at transportere barnet pr. cykel.

Marts måned har 3 nøglekonkurrencer. Der er DM på 10km landevej i Århus d. 22. marts. Jeg har ikke en kinamands chance for at få andet end en trøstepræmie, da min PR på distancen aktuelt er 37.03. Mine mål for konkurrencen er dog også noget beskedne. En ny PR, noget konkurrenceerfaring i elitefelt og at score point til klubben i vinterturneringsregnskabet.
Konkurrence nr. 2 er allerede d. 7. marts, hvor første afdeling løber af stablen. Det er et serieløb på 7.532km i min egen baghave (Damhusengen/Damhussøen) og en rigtig god mulighed for at teste formen løbende og få nogle kvalitetskonkurrencekilometer i benene. Målsætningen i første afdeling af RAC-milen er at komme under 28 minutter (ikke PR, men det er tidligt på sæsonen).
3. gang, skoene skal kridtes er i sidste afdeling af Allerød Atletik & Motions Kondiløbsserie. Målet er her at komme under 38.45min, komme i top3 og vinde min aldersklasse samlet.

Skriv et svar

