Sten i skoen


Hvad gør man, når træningen må stilles på pause pga. sygdom, skade eller andre ulyksageligheder?

Well, nogle gange må man bare acceptere vilkårene og så få det bedste ud af omstændighederne. Som doven løber er det sjældent overbelastningsskader, der vælter læsset. For mit vedkommende har det derimod været lidt sygdom i denne uge, som har stukket en kæp i hjulet.

I stedet for at ærgre sig over tabt form mv., så kan det være en rigtig god mental øvelse at fokusere på de ting, man i stedet kan gøre for at optimere sine fremtidige præstationer. Det er vigtigt at erkende, at man sjældent kommer i bedre fysisk form ved at træne, hvis man er skadet eller syg, tværtimod kan restitutionsprocessen trække i langdrag, og man risikerer at komme ind i en ond cirkel med halvhjertet træning og halvhjertet skadesheling.

Når man nu ikke træner, kan man f.eks. tiden til at:

1. Træne alternativt (cykling, styrketræning, svømning). Dette er nok mest realistisk ved skader og ikke ved sygdom.
2. Give den en ekstra skalle på jobbet eller derhjemme, så man senere kan afse ekstra tid til træning
3. Analysere den allerede overståede træning mhp. at finde muligheder for forbedringer
4. Gøre sig klogere på eksempelvis træningsfysiologi eller mentaltræning for på den måde at blive bedre fremover
5. Acceptere at tiden ikke er til fysisk udfoldelse, slappe af og samle energi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s