Det centrale dogme


‘Maksimalt udbytte af minimal indsats’
Dette dogme forsøges anvendt på løbet, træningen og alle de ting, der hører til.
Det beyder ikke, at man ikke skal træne, eller at træningen ikke bliver hård og intensiv. Det betyder, at al træning, løbsdeltagelse, udstyrsanvendelse skal overvejes ud fra dette.

DAF’s Vinterturnering passer mere eller mindre fint ind i dette dogme. Plusserne ved turneringen er, at det giver nogle rigtig gode konkurrencepas, med mulighed for høj intensitet og et her-og-nu svar på den aktuelle form. Desuden giver det værdifuld konkurrenceerfaring, når man er i klinch med landets bedste.
Ulemperne ved vinterturneringen er, at man til tider skal køre et stykke vej for at komme i konkurrence. Den lange transporttid kunne måske være brugt mere optimalt på træning, familieliv eller arbejde.

Vinterturneringens anden runde var ud fra et dogmemæssigt synspunkt et scoop. 9,5km cross på Bellahøj, som ligger 10 minutters transport fra min hoveddør. Cross er perfekt vintertræning med intensitet, teknisk træning og afvekslende løbemønster.

Optakten var desværre ikke i overensstemmelse med dogmet. Jeg skulle bruge et par pigsko, hvilket ikke sådan var lige til. Det tog ca. 3 timer at skaffe skoene, hvilket skal ses i lyset af, at selve løbet tog ca. 35 minutter. Dog var prisen rimelig, ca. 600kr for et par Nike Zoom Waffle XI’ere – der kommer et mini-review i grejsektionen senere.

Selve crossløbet gik acceptabelt, men heller ikke mere. Jeg vidste formen var for nedadgående, da træningsindsatsen havde ligget på 10km/uge op i måneden op til. Jeg endte som nr. 95 ud af 120 (http://www.aarhus1900.dk/motionslob/resultatliste.asp?ID=326,350&min_deltager=5&showonly=yes&kl=A). Det var mit første crossløb, så der blev sat en masse ind i erfaringsbanken.

3. runde af vinterturneringen er i Roskilde d. 7. december i Roskilde (http://www.hellasroskilde.dk/wordpress/?page_id=698), og et straight-forward 10km gadeløb. Der er tilmeldt ca. 165 i herreklassen, så målsætningerne er:
a) Placering i øverste 2/3 af feltet
b) sub 37 minutter (hvilket vil være ny pr).

Målsætningerne er altid godt, og bør altid indgå alle konkurrencer (og også træningspas).
Målsætninger giver atleten noget at stræbe efter, hvilket kan øge motivationen og under konkurrencen. Man skal heller ikke undervurdere det moralske boost, som et opfyldt mål giver.

PS: Det rigtige centrale dogme er formuleret af Francis Crick i artiklen “The Central Dogma of Molecular Biology”  i Nature i 1970, og har intet som helst med løb at gøre.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s